Kategória: Umenie
Share
Listen On
Tento podcast pertraktuje výstavu „Memory, Draw“ od Leva Manovicha, ktorá predstavuje výber digitálnych obrazov umelca z roku 2023. Manovich v nich skúma možnosti a obmedzenia generatívneho umelej inteligencie ako nástroja na tvorbu obrazov. Prostredníctvom série diel ako "In the Garden", "A Play for a Winter City" a "Library of Unwritten Manuscripts" ukazuje, ako AI môže generovať obrazy, ktoré sú ovplyvnené jeho osobnými spomienkami a vplyvom jeho umeleckého vývoja. Výstava tiež zahŕňa výber jeho papierových prác z 80. rokov, ktoré ilustrujú jeho skorý záujem o vizuálnu scénografiu a „uzavretý svet“ v období socializmu.

Otázky:

  1. Ako Manovich popisuje generatívnu AI vo vzťahu k pamäti a histórii?
  2. Aké vizuálne charakteristiky má séria "In the Garden"?
  3. Aký efekt sa Manovich snažil dosiahnuť v sérii "A Play for a Winter City" použitím termínov ako "architektonický model" a "divadelná scénografia" v promptoch pre AI?
  4. Aký je hlavný koncept série "Library of Unwritten Manuscripts"?
  5. Čo symbolizuje nahromadenie fragmentov objektov v sérii "Drawing Rooms"?
  6. Aké témy a motívy sa opakujú v Manovichových raných dielach zo série "Closed World"?
  7. Ako Manovich interpretuje koncept "closed world" v kontexte svojich skúseností so životom v Sovietskom zväze?
  8. Ako Manovich využíva techniku "controlled misunderstanding" pri práci s generatívnou AI?
  9. Popíšte Manovichov proces tvorby digitálnych obrázkov.
  10. Aký je význam Manovichovho prínosu k digitálnej kultúre a novým médiám?

Odpovede:

  1. Manovich popisuje generatívnu AI ako "memory machine", ktorá extrahuje informácie z existujúcich kultúrnych materiálov a vytvára tak nový historický archív, často idealizovaný a generický.
  2. Séria "In the Garden" je charakteristická symetriou, opakovaním kompozičných prvkov a vizuálnym štýlom pripomínajúcim staré rytiny a leptania.
  3. Manovich sa snažil dosiahnuť estetiku nedokonalosti a odkloniť sa od fotorealizmu, čím chcel dať AI priestor na vlastnú interpretáciu.
  4. Séria "Library of Unwritten Manuscripts" predstavuje imaginárnu knižnicu, ktorá zhromažďuje rukopisy literárnych diel, ktoré nikdy neboli publikované, dokončené alebo ani napísané.
  5. Nahromadenie fragmentov objektov symbolizuje proces generatívnej AI, ktorá extrahuje štruktúry a vzory z miliónov obrázkov a distribuuje ich v nespočetných prepojeniach, čím sa digitálna materialita ďalej virtualizuje a fragmentuje.
  6. V Manovichových raných dielach sa opakujú témy uzavretých priestorov, obmedzenia, divadelnej scenografie a surrealistickej reality Sovietskeho zväzu.
  7. Manovich interpretuje "closed world" ako metaforu pre život v Sovietskom zväze, kde bola realita vnímaná ako inscenované predstavenie na masívnej scéne.
  8. Manovich používa "controlled misunderstanding" zámerne zadávajúc AI nejednoznačné prompty, aby dosiahol neočakávané a zaujímavejšie výsledky.
  9. Manovichov proces tvorby zahŕňa generovanie obrázkov pomocou AI, selekciu tých najzaujímavejších, ich úpravu v programe Lightroom a finalizáciu vo vysokom rozlíšení pomocou Gigapixel AI.
  10. Manovichov prínos spočíva v definovaní nových oblastí výskumu, ako sú nové médiá, softvérové štúdie, kultúrna analytika a estetika AI, a v jeho vplyvných publikáciách o digitálnej kultúre.

Námety na esej

  1. Analyzujte, ako Manovich využíva generatívnu AI na skúmanie témy pamäti a histórie v kontexte svojich diel.
  2. Porovnajte a kontrastujte estetiku Manovichových digitálnych diel s jeho ranými dielami zo série "Closed World". Aké sú spojitosti a rozdiely v ich vizuálnom jazyku a tematických zameraniach?
  3. Diskutujte o koncepte "virtuálnej materiality" a jeho význame v kontexte Manovichových digitálnych diel, so zameraním na sériu "Drawing Rooms".
  4. Ako Manovichova technika "controlled misunderstanding" prispieva k tvorivému potenciálu generatívnej AI?
  5. Aký je význam Manovichovho prínosu k pochopeniu a interpretácii digitálnej kultúry a nových médií?